چرا ورزش سلامتی برخی از افراد را نسبت به سایر افراد بیشتر بهبود می بخشد؟

11دسامبر 2020- چرا بعضی از افراد از ورزش سود بسیاری می برند در حالی که دیگران با ورزش کردن سلامتی کمی را بدست می آورند یا حتی آسیب می بینند؟ آیا وقتی صحبت از فواید سلامتی ورزش می شود، سن مهم است؟ آیا "امضاهای مولکولی" - مجموعه ای از ژن ها، پروتئین ها و سایر متغیرها - تعیین کننده ی پاسخ افراد به ورزش هستند؟

محققان مرکز تحقیقات زیست پزشکی پنینگتون قصد دارند با جایزه ی 2.5 میلیون دلاری جدیدی که از موسسه ملی بهداشت، انستیتوی ملی پیری دریافت کرده اند، به این سوالات و سوالات مرتبط پاسخ دهند.

پرفسور اوون کارمایکل مدیر تصویربرداری زیست پزشکی در مرکز تحقیقات زیست پزشکی پنینگتون گفت: ورزش معمولاً فواید زیادی برای سلامتی به همراه دارد. به عنوان مثال، ورزش می تواند کاهش تناسب قلبی تنفسی، و کاهش عملکرد بدنی و سلامتی قلب ناشی از افزایش سن را متوقف و جبران کند. این حداقل تا حدی به این دلیل است که فعالیت بدنی باعث بهبود عملکرد میتوکندری( نیروگاه های سلول) در عضله اسکلتی می شود. اما تغییر در میتوکندری می تواند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد و دلایل تغییر آن همچنان نامشخص است.

این مطالعه ی چهار ساله پاسخ های میتوکندری افراد بالغ جوان و افراد مسنی که در جلسات تمرینات ورزشی شرکت می کنند، را مقایسه خواهد کرد. دکتر کارمایکل انتظار دارد عوامل مولکولی را شناسایی کند که باعث تقویت یا جلوگیری از تغییر مثبت میتوکندری می شوند.

او انتظار دارد که در این مطالعه چندین نظریه را روشن کند، از جمله:

•         ورزش عملکرد میتوکندری را برای بخش خاصی از جمعیت بهبود نمی بخشد.

•         سن پاسخ میتوکندری به ورزش را محدود نمی کند.

•         تمرینات ایروبیک، بدون توجه به سن، ظرفیت میتوکندری ها را نسبت به تمرینات مقاومتی بیشتر بهبود می بخشند.

پرفسور John Kirwan، مدیر اجرایی مرکز پنینگتون، گفت: درک بهتر زیست شناسی مزایای ورزش باعث پیشرفت پزشکی فردگرایانه می شود.در دراز مدت، ما معتقدیم که یافته های این مطالعه به پزشکان کمک می کند تا از ویژگی های بیولوژیکی منحصر به هر فرد، برای تنظیم دقیق تمرینات ورزشی برای آن شخص استفاده کنند. در واقع، پزشکان قادر به تجویز یک رژیم ورزشی هستند که مزایای سلامتی را برای هر بیمار به حداکثر برساند.

در این مطالعه که MoTrMito نام دارد ، حدود 375 نفر شرکت خواهند کرد ومرکز پنینگتونقصد دارد ثبت نام از داوطلبان را در بهار 2021 آغاز کند. برای کسب اطلاعات به روز شده در مورد این مطالعه بهhttp://www.pbrc.edu/clinical-trials/#studylist  ، مراجعه کنید. همچنین می توانید برای دریافت خبرنامه هفتگی آزمایشات بالینی این مرکز، و کسب اطلاعات در مورد شروع ثبت نام از داوطلبان به آدرس زیر مراجعه کنید.

 https://www.pbrc.edu/clinical-trials/subscribe/  

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20201211/Researchers-to-investigate-why-exercise-makes-some-people-healthier-than-others.aspx